Η Αγία Γραφή είναι μυθοπλασία: μια συλλογή αποδεικτικών στοιχείων


Ομοιότητες με άλλες ιστορίες
Οι ομοιότητες μεταξύ των ιστοριών και των χαρακτήρων στη Βίβλο και εκείνων από προηγούμενες μυθολογίες είναι αδιαμφισβήτητες και καλά τεκμηριωμένες. Λόγω, όμως, της ακραίας θρησκευτικής προκατάληψης που διαποτίζει τον κόσμο μας σήμερα, οι άνθρωποι σπάνια εκτίθενται σε αυτές τις πληροφορίες.

Σε αυτό το σύντομο κείμενο θα προσπαθήσω να δείξω καταφανείς ομοιότητες σε σχέση με δύο από τις σημαντικότερες βιβλικές αφηγήσεις: την ιστορία της Γένεσης και τον χαρακτήρα του Ιησού Χριστού.

Η ιστορία των πλημμυρών (κατακλυσμού) της Γένεσης καθρεφτίζει το έπος του Γκιλγκαμές, εκατοντάδες χρόνια νωρίτερα.

Παρατίθενται σειρά κοινών στοιχείων:

1. Ο θεός αποφάσισε να στείλει μια παγκόσμια πλημμύρα. Αυτή θα έπνιγε τους άνδρες, τις γυναίκες, τα παιδιά και τα βρέφη και θα εξάλειφε όλα τα χερσαία ζώα και τα πουλιά.
2. Ο θεός γνώριζε για ένα δίκαιο άνθρωπο, τον Ουτναπιστίμ ή τον Νώε.
3. Ο θεός διέταξε τον ήρωα να κατασκευάσει μια πολυώροφη ξύλινη κιβωτό και αυτός αρχικά διαμαρτυρήθηκε γιατί του ανατέθηκε η κατασκευή του πλωτού σκάφους.
4. Η κιβωτός θα είχε πολλά διαμερίσματα, μία πόρτα, θα σφραγιζόταν με πίσσα και θα φιλοξενούσε ένα από κάθε είδος ζώων.
5. Μια μεγάλη βροχή κάλυψε τη γη με νερό.
6. Η κιβωτός κατέπλευσε σε ένα βουνό στη Μέση Ανατολή.
7. Τα δύο πρώτα πουλιά επέστρεψαν στην κιβωτό. Το τρίτο πουλί βρήκε προφανώς ξηρό έδαφος επειδή δεν επέστρεψε.
8. Ο ήρωας και η οικογένειά του εγκατέλειψαν την κιβωτό, σκότωσαν τελετουργικά ένα ζώο, το πρόσφεραν ως θυσία.
9. Οι θεοί της Βαβυλώνας έδειχναν πραγματικά μετανιωμένοι για τη γενοκτονία που είχαν δημιουργήσει. Ο θεός του Νώε φαίνεται επίσης να εξέφρασε τη λύπη του για τις ενέργειές του, καθώς υποσχέθηκε να μην το κάνει ποτέ ξανά.

Να έχετε υπόψη τον βαθμό λεπτομέρειας σε αυτές τις ομοιότητες. Δεν πρόκειται για μια απλή πλημμύρα, αλλά για συγκεκριμένες λεπτομέρειες: απεστάλησαν τρία πουλιά, υπήρξε αντίσταση στο κάλεσμα για την κατασκευή της κιβωτού και ένας μόνο άνθρωπος επελέγη από τον θεό για να την κατασκευάσει. Στη συνέχεια σκεφτείτε ότι η πρώτη ιστορία (Γκιλγκαμές) ήρθε από τη Βαβυλώνα - εκατοντάδες χρόνια πριν γραφτεί η Βίβλος.

Πιστεύετε ειλικρινά, με βάση τις παραπάνω ομοιότητες, ότι εκείνοι που έγραψαν την ιστορία της Γένεσης δεν είχαν ακούσει την ιστορία του Γκιλγκαμές; Και αν την είχαν ακούσει και απλώς ανανέωσαν ένα παλιό, πολύ δημοφιλές παραμύθι, αυτό τι λέει για την Βίβλο;

Η ιστορία του Ιησού είναι μια προφανής ανανέωση πολλών προγενέστερων χαρακτήρων.

Ίσως ακόμα πιο συναρπαστική είναι η ιστορία του ίδιου του Χριστού. Όπως αποδεικνύεται, δεν είναι ούτε στο ελάχιστο πρωτότυπη. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια συλλογή κομματιών από δεκάδες άλλες ιστορίες που ειπώθηκαν πολύ καιρό πριν. Να μερικά παραδείγματα.

1. Ο Ασκληπιός θεραπεύει τους άρρωστους, ανασταίνει τους νεκρούς και είναι γνωστός ως σωτήρας και λυτρωτής.
2. Ο Ηρακλής γεννήθηκε από ένα θεό πατέρα και μια θνητή μητέρα και ήταν γνωστός ως ο σωτήρας του κόσμου.
3. Ο Διονύσιος ήταν κυριολεκτικά ο «Υιός του Θεού», γεννήθηκε από μια γυναίκα που δεν είχε σεξουαλική επαφή με ένα άνδρα και απεικονίστηκε πάνω σε ένα γαϊδούρι. Ήταν ένας περιοδεύων δάσκαλος που έκανε θαύματα, σκοτώθηκε, αναστήθηκε και μετά έγινε αθάνατος.
4. Ο Όσιρις έκανε τα ίδια πράγματα. Γεννήθηκε από παρθένα, θεωρήθηκε ο πρώτος αληθινός βασιλιάς του λαού και όταν πέθανε αναλήφθηκε από τον τάφο στον ουρανό.
5. Ο Ώρος, γιος του Όσιρι, ήταν γνωστός ως «το φως του κόσμου», «ο καλός ποιμήν» και «ο αμνός». Αναφερόταν επίσης ως «ο δρόμος, η αλήθεια και η ζωή». Το σύμβολό έμοιαζε με σταυρό.
6. Τα γενέθλια του Μίθρα γιορτάζονταν στις 25 Δεκεμβρίου, τη γέννησή του είδαν τοπικοί βοσκοί που του έφεραν δώρα, είχε 12 μαθητές και όταν τελείωσε τη ζωή του στη γη, είχε ένα τελικό γεύμα πριν πάει στον ουρανό. Την ημέρα της κρίσης θα επιστρέψει για να κρίνει τους ζωντανούς και τους νεκρούς. Οι καλοί θα πάνε στον παράδεισο και οι κακοί θα πεθάνουν σε μια γιγαντιαία φωτιά. Αργία του είναι η Κυριακή (είναι ο γιος του θεού). Οι οπαδοί του αποκαλούσαν τους εαυτούς τους «αδέρφια» και τους ηγέτες τους «πατέρες». Είχαν το βάπτισμα συνήθεια, καθώς και ένα τελετουργικό όπου έτρωγαν συμβολικά σάρκα και έπιναν αίμα. Ο παράδεισος ήταν στον ουρανό και η κόλαση ήταν κάτω, με τους δαίμονες και τους αμαρτωλούς.
7. Ο Κρίσνα είχε συλληφθεί θαυματουργικά και οι σοφοί μπόρεσαν να εντοπίσουν το σημείο γέννησής του επειδή καθοδηγήθηκαν από ένα αστέρι. Αφού γεννήθηκε ένας κυβερνήτης της περιοχής προσπάθησε να τον βρει για να τον σκοτώσει. Ωστόσο οι γονείς του προειδοποιήθηκαν από ένα θεϊκό αγγελιοφόρο, διέφυγαν και το βρέφος φρόντισαν βοσκοί. Το αγόρι μεγάλωσε και έγινε ο διαμεσολαβητής μεταξύ θεού και ανθρώπου.
8. Στη μητέρα του Βούδα ειπώθηκε από ένα άγγελο ότι θα γεννήσει ένα ιερό παιδί που προορίζεται να είναι σωτήρας. Ως παιδί διδάσκει τους ιερείς στον ναό του για τη θρησκεία, ενώ οι γονείς του τον αναζητούν. Ξεκινά τη θρησκευτική του καριέρα σε ηλικία περίπου 30 ετών και λέγεται ότι μίλησε σε 12 μαθητές. Ένας από τους μαθητές είναι ο αγαπημένος του και ένας άλλος είναι ο προδότης. Αυτός και οι μαθητές του αποφεύγουν τον πλούτο και ταξιδεύουν μιλώντας με παραβολές και μεταφορές. Ονομάστηκε «ο γιος του ανθρώπου» και αναφέρεται ως «προφήτης», «δάσκαλος» και «Κύριος». Θεραπεύει τους άρρωστους, θεραπεύει τους τυφλούς και κωφούς και περπατάει στο νερό. Ένας από τους μαθητές του προσπάθησε επίσης να περπατήσει στο νερό, αλλά βυθίστηκε επειδή η πίστη του δεν ήταν αρκετά δυνατή.
9. Ο Απολλώνιος ο Τυανέας (σύγχρονος του Ιησού) έκανε αμέτρητα θαύματα (θεράπευε τους άρρωστους και τους σακάτηδες, αποκαθιστούσε την όραση, εξόργιζε τα δαιμόνια κ.λ.π.). Η γέννησή του έγινε από παρθένα και προαναγγέλθηκε από ένα άγγελο. Ήξερε πολύ καλά τις γραφές ως παιδί. Σταυρώθηκε, αναστήθηκε από τους νεκρούς και εμφανίστηκε στους μαθητές του για να αποδείξει τη δύναμή του πριν ανέβει στον ουρανό για να καθίσει εκ δεξιά του πατρός. Ήταν γνωστός ως «ο Υιός του Θεού».

Το πρόβλημα φυσικά είναι ότι αυτές οι αφηγήσεις υπήρχαν εκατοντάδες έως χιλιάδες χρόνια πριν τον Ιησού.

Αναπόφευκτες αντιφάσεις
Όχι μόνο η Βίβλος αποτελεί καταφανή αντιγραφή προηγούμενων ιστοριών, αλλά υπάρχουν και τόσες μεγάλες αντιθέσεις που αψηφούν την πίστη. Πιο κάτω είναι μερικές από αυτές:

Η Κιβωτός του Νώε: Η ιστορία της κιβωτού λέει ότι ένα ζευγάρι κάθε ζώου στη γη ανέβηκε στο πλοίο. Ξεχνώντας για ένα δευτερόλεπτο το γεγονός ότι η ιστορία ήρθε απευθείας από το έπος του Γκιλγκαμές, να θυμάστε ότι μας ζητείται να πιστέψουμε πως δύο άνθρωποι ηλικίας 500 ετών φρόντιζαν δεκάδες χιλιάδες ζώα. Και που είχαν το φαγητό τους; Πώς κράτησαν τα δηλητηριώδη φίδια μακριά για να μην δαγκώσουν τα άλλα ζώα; Και από που πήραν τις πολικές αρκούδες, τους αλιγάτορες και χιλιάδες άλλα ζώα που δεν ζουν στη Μέση Ανατολή;

Το μήνυμα του αγγέλου: Το Κατά Ματθαίον 1,20 λέει ότι ο άγγελος μίλησε στον Ιωσήφ ενώ το Κατά Λουκάν 1,28 λέει ότι μίλησε στη Μαρία. Ποιο από τα δυο έγινε;

Η παρθενία της Παναγίας: Η εβραϊκή λέξη «Almah», η οποία μεταφράστηκε σε παρθένα, στην πραγματικότητα σημαίνει «νεαρή γυναίκα σε ηλικία γάμου». Και υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι ο Ιησούς είχε αδέρφια.

Η απογραφή: Οι γραφείς της Βίβλου προσπαθούν απεγνωσμένα να τοποθετήσουν τη γέννηση του Ιησού στη Βηθλεέμ, γι' αυτό σκαρφίστηκαν την ιστορία της απογραφής. Λένε ότι ο Ιωσήφ έπρεπε να ταξιδέψει πίσω στην πατρίδα του πατέρα του για να εγγραφεί. Μπορείτε σοβαρά να φανταστείτε - σε οποιαδήποτε εποχή και ειδικά τότε - να πρέπει να ταξιδέψει ολόκληρη η χώρα πίσω στη γενέτειρα του πατέρα για να γίνει η απογραφή; Είναι εντελώς αδύνατο. Ο συγγραφέας της ιστορίας το έβαλε εκεί επειδή χρειαζόταν να μας πει ότι ο Ιησούς γεννήθηκε σε αυτή την πόλη. Επιπλέον, οι ιστορικοί σημειώνουν ότι οι Ρωμαίοι κρατούσαν εξαιρετικά αρχεία και δεν υπήρχε καν απογραφή εκείνη την εποχή. Είναι εντελώς κατασκευασμένο για προφανείς λόγους.

Ο Ιησούς και η οικογένεια: Η Βίβλος λέει τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου, όμως ο Ιησούς λέει ότι πρέπει να μισείς τον πατέρα σου, τη μητέρα, τη σύζυγό, τα παιδιά σου, ακόμη και τη δική σου ζωή για να είσαι μαθητής του και λέει να μην αποκαλείς κανένα πάνω στη γη πατέρα σου, γιατί ένας είναι ο πατέρας σου, ο ουράνιος (Ματθ. 10,35-37, Λουκάς 12,51-53, 14,26, Ματθ. 23,9).

Ο θεός και η δολοφονία: Ο θεός λέει ότι ο φόνος είναι λάθος, αλλά υποστηρίζει τη γενοκτονία (βλ. Έξοδος 34,11-14, Λευί. 26,7-9 κ.α.).

Ο θεός και η δουλεία: Όλοι γνωρίζουμε ότι η δουλεία είναι λάθος, όμως ο θεός την υποστηρίζει ανοιχτά (βλ. Γεν. 17,12, Έξοδος 12,43, 21,1,  21,20, 21,32, Λευι. 22,10, 25,44, Λουκάς 7,2, Επιστολές Παύλου).

Η γενεαλογία του Ιησού: Υπάρχουν δύο διαφορετικές γενεαλογίες για τον Ιησού που δίνονται στη Βίβλο. Συγκρίνοντας κανείς το Κατά Ματθαίον 1,1-17 και το Κατά Λουκάν 3,23-38, διαπιστώνει ότι δεν ταιριάζουν.

Το Πάσχα: Είναι ευρέως αποδεκτό ότι ο θεός υποτίθεται είναι πανταχού παρών και παντογνώστης. Αν αυτό είναι αλήθεια, τότε γιατί χρειαζόταν οι άνθρωποι να σημαδεύουν τα σπίτια τους με αίμα για να γλυτώσουν το πρωτότοκο παιδί τους από τη θανάτωση;

Σκότωσε τον υιό σου για να αποδείξεις ότι με αγαπάς: Ο θεός είπε στον Αβραάμ να σκοτώσει τον γιο του για να του αποδείξει ότι τον αγαπούσε. Ο Αβραάμ σήκωσε το μαχαίρι πάνω και εκεί που ήταν έτοιμος να κάνει τη θυσία ο θεός το ανάβαλε. Σας ακούγεται αυτό ως μια πράξη ενός ηθικού θεού;

Αυτό είναι μόνο ένα μικρό δείγμα των ασυνεπειών και των ηθικών προβλημάτων της Βίβλου. Υπάρχουν πολύ περισσότερα παραδείγματα, αλλά μην αρκεστείτε στα δικά μου λόγια. Πηγαίνετε στα χωρία. Διαβάστε το υλικό μόνοι σας. Είναι όλα εκεί.

Το λογικό συμπέρασμα
Πολλοί θα γνωρίζετε το Ξυράφι του Όκαμ, την επιστημονική αρχή που λέει ότι αν όλα τα πράγματα είναι ίσα, δεν πρέπει να αναζητούμε περίπλοκες εξηγήσεις όταν υπάρχουν πιο απλές. Με άλλα λόγια ότι κανείς δεν θα πρέπει να προβαίνει σε περισσότερες εικασίες από όσες είναι απαραίτητες. Ελάχιστοι αμφισβητούν ότι όλες οι προαναφερθείσες ιστορίες προηγήθηκαν της Ιουδαϊκής-Χριστιανικής Γραφής, ή ότι η Βίβλος είναι γεμάτη από μεγάλες αντιφάσεις. Οπότε έχουμε δύο βασικές επιλογές:

1. Ο θεός δημιούργησε όλες αυτές τις ιστορίες και χαρακτήρες χιλιάδες χρόνια πριν τη Βίβλο για να ξεγελάσει τους ανθρώπους και στη συνέχεια δημιούργησε νέες ιστορίες και χαρακτήρες που ήταν σχεδόν ακριβώς ίδια. Αλλά η έκδοση που εισήχθη στη Βίβλο - ακόμη και με όλες τις αντιφάσεις και τις ανήθικες διδασκαλίες - είναι ο πραγματικός λόγος του θεού... ή…

2. Η Βίβλος δημιουργήθηκε σε μια εποχή όπου οι ιστορίες μεταφέρονταν προφορικά για χιλιάδες χρόνια. Οι ιστορίες συνεχώς μεταμορφώνονται και αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου και η Αγία Γραφή είναι μια συλλογή αυτών των ιστοριών. Αυτός είναι και ο λόγος που η ιστορία των πλημμυρών από τον Γκιλγκαμές είναι σχεδόν ταυτόσημη στη Γένεση και γιατί ο Ιησούς έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τον Διόνυσο, τον Όσιρι, τον Ώρο, τον Μίθρα και τον Κρίσνα. Οι αντιφάσεις και η ανηθικότητα στις ιστορίες δεν είναι απόδειξη ότι ο θεός είναι προβληματικός ή κακός, αλλά ότι οι άνθρωποι τον επινόησαν, όπως και τους χιλιάδες άλλους θεούς στους οποίους συνηθίζαμε να πιστεύουμε πριν, αλλά δεν πιστεύουμε πια.

Εάν δεν είχατε διδαχθεί τον χριστιανισμό όταν ήσασταν μικρό παιδί, ποια από τις δύο εξηγήσεις θα έβγαζε περισσότερο νόημα για εσάς;

Διαβάστε σχετικά:
Χριστιανισμός και μυθολογικά αρχέτυπα: παρθενογενέσεις, νεκραναστάσεις, άγιοι δολοφόνοι


Σχόλια