Στο μάθημα των θρησκευτικών της Παρασκευής, 20 Σεπτεμβρίου 2017, ο θεολόγος πάτερ Χαράλαμπος Νικολαΐδης, δάσκαλος του γιου μου στην Α' τάξη του Γυμνασίου Ανθούπολης, ανάφερε τα εξής στην τάξη: «η επιστήμη δεν συγκρούεται με την Αγία Γραφή γιατί σκοπός της Αγίας Γραφής είναι να μας πληροφορήσει για το ΠΟΙΟΣ έχει δημιουργήσει τον κόσμο (Θεός), ενώ σκοπός της επιστήμης είναι να μας πληροφορήσει για το ΠΩΣ, δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο φτιάχτηκε ο κόσμος. Όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση της γέννησης του Χριστού. Η Αγία Γραφή μας πληροφορεί ότι εκείνη τη νύχτα ένα φωτεινό αστέρι οδήγησε τους μάγους στην φάτνη, ενώ η επιστήμη επιβεβαιώνει ότι εκείνο το βράδυ τρεις γαλαξίες είχαν έρθει τόσο κοντά μεταξύ τους, ώστε να αποδίδουν μια φωτεινή δέσμη φωτός».
Ας εξετάσουμε, όμως, δύο άλλα ερωτήματα που αφορούν στη δημιουργία του κόσμου και των ανθρώπων.
Ερώτημα 1: Ποιός δημιούργησε τον κόσμο και πώς;
Αγία Γραφή: Ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο, αλλά δεν γνωρίζω πως. Αποταθείτε στην επιστήμη.
Επιστήμη (αστρονομία, αστροφυσική, θεωρητική φυσική, κοσμολογία): Η κύρια εξήγηση για την απαρχή του πρώιμου Σύμπαντος (early Universe) είναι η Θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης (Big Bang Theory - BBT). Στην απλούστερη μορφή της η θεωρία υποστηρίζει ότι το Σύμπαν ξεκίνησε με μια μικρή ανωμαλία ή ιδιομορφία (singularity). Αυτό το χρονικό σημείο θα ήταν κατά κάποιο τρόπο η απαρχή του Σύμπαντος και από κει και πέρα ότι ακολουθεί είναι μια απίστευτα γρήγορη διαστολή, σαν Μεγάλη Έκρηξη (Big Bang), που συνεχίζεται, ως διαστολή, και στις μέρες μας.
Σύμφωνα με ένα νέο μοντέλο που εφαρμόζει κβαντικούς όρους διόρθωσης, οι οποίοι συμπληρώνουν τη Θεωρία της Γενικής Σχετικότητας του Αϊνστάιν, το Σύμπαν δεν έχει αρχή, αφού υπήρχε για πάντα. Άλλες επιστημονικές θεωρίες για την απαρχή του Σύμπαντος είναι της Ανάδυσης και της Αναπήδησης. Η ηλικία του Σύμπαντος είναι 13,73 ± 0,12 δισεκατομμύρια έτη. Σύμφωνα με τις Θεωρίες των Χορδών και Υπερχορδών (String και M Theories), το Σύμπαν γεννήθηκε με εννέα χωρικές διαστάσεις.
Όταν οι αστρονόμοι, οι κοσμολόγοι και οι αστροφυσικοί μιλούν για το Σύμπαν, αναφέρονται μόνο στο κομμάτι που μπορούμε να δούμε τώρα, γνωστό ως Παρατηρήσιμο Σύμπαν (Observable Universe). Τέλος, σύμφωνα με την Υπόθεση Multiverse, σ' ένα άπειρο σύνολο από Σύμπαντα, συμπεριλαμβανομένου αυτού στο οποίο ζούμε, μπορεί να υπάρχουν παράλληλα Σύμπαντα και Πολυσύμπαν, με διαφορετικές φυσικές ιδιότητες.
Ερώτημα 2: Ποιός δημιούργησε τον άνθρωπο και πώς;
Αγία Γραφή: Ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο, αλλά δεν γνωρίζω πως. Αποταθείτε στην επιστήμη.
Επιστήμη (εξελικτική βιολογία, μοριακή βιολογία, παλαιοντολογία, παλαιοανθρωπολογία): Ο άνθρωπος δεν δημιουργήθηκε, αλλά εξελίχθηκε. Ανήκει στην βιολογική τάξη Πρωτεύοντα (Primates) και μοιράστηκε ένα αρχαίο κοινό πρόγονο με τους Μεγάλους Πιθήκους, με τους οποίους μοιράζεται επίσης κοινό DNA - 97% με τους ουρακοτάγκους, 98% με τους γορίλλες, 99% με τους χιμπατζήδες και μπονόμπο - καθώς και κοινά χρωμοσώματα - ο άνθρωπος έχει 46 χρωμοσώματα, οι μεγάλοι πίθηκοι έχουν 48 χρωμοσώματα.
Ο έμφρονος ή ανατομικά σύγχρονος άνθρωπος (Homo sapiens sapiens), δηλαδή εμείς, εμφανίστηκε στον πλανήτη κάποια στιγμή μετά την απόκλισή του από την εξελικτική πορεία των άλλων μεγάλων πιθήκων, που έγινε πριν από 6-7 εκατομμύρια χρόνια περίπου. Οι ειδικοί συναινούν σήμερα στο ότι ο Homo sapiens εμφανίστηκε πριν από τουλάχιστον 300,000 χρόνια στην Αφρική και ότι από εκεί έκανε δύο εξόδους προς τον υπόλοιπο πλανήτη, κατοικώντας σήμερα σε όλες τις ηπείρους της Γης. Σε αυτή τη μακρά εξελικτική πορεία εκατομμυρίων ετών, άλλα συγγενικά είδη, όπως για παράδειγμα οι Άνθρωποι Neanderthals και Denisovans, εξαφανίστηκαν, ενώ δεν υπήρξε ποτέ πρώτος άνθρωπος.
Όπως αντιλαμβάνεστε η θρησκεία (Αγία Γραφή) συγκρούεται πλήρως με την επιστήμη για ένα πολύ απλό λόγο: διαφέρουν σε μεθοδολογικό και φιλοσοφικό επίπεδο και άρα καταλήγουν σε εντελώς διαφορετικά συμπεράσματα. Η επιστήμη πρώτα αποκτά γνώση πριν εξηγήσει και συμπεράνει, η θρησκεία συμπεραίνει αυθαίρετα, αφού δεν γνωρίζει.
Όπως επίσης αντιλαμβάνεστε, αν σε ένα διαγώνισμα τα παιδιά χρησιμοποιήσουν κριτική, ορθολογιστική σκέψη, γράφοντας αυτά που λέει η επιστήμη και όχι αυτά που τους είπε ο παπάς, θα θεωρηθεί λάθος.
Φυσικά τα παιδιά δεν είναι σε θέση να γράψουν τέτοιες απαντήσεις, όχι γιατί δεν μπορούν, αλλά γιατί δεν γνωρίζουν, αφού το δημόσιο σχολείο δεν τους διδάσκει καθόλου κοσμολογία, τους διδάσκει ελάχιστη εξέλιξη, ώστε να τους κρατά στην άγνοια για να μην σκέφτονται επιστημονικά.
Όπως επίσης αντιλαμβάνεστε, αν σε ένα διαγώνισμα τα παιδιά χρησιμοποιήσουν κριτική, ορθολογιστική σκέψη, γράφοντας αυτά που λέει η επιστήμη και όχι αυτά που τους είπε ο παπάς, θα θεωρηθεί λάθος.
Φυσικά τα παιδιά δεν είναι σε θέση να γράψουν τέτοιες απαντήσεις, όχι γιατί δεν μπορούν, αλλά γιατί δεν γνωρίζουν, αφού το δημόσιο σχολείο δεν τους διδάσκει καθόλου κοσμολογία, τους διδάσκει ελάχιστη εξέλιξη, ώστε να τους κρατά στην άγνοια για να μην σκέφτονται επιστημονικά.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου